Darwin - Cairns

Hallo lui,

Ik ben nu ondertussen een week in Cairns. Cairns is een stad die haar bestaansrecht lauter heeft vanwege de vele toeristen. Dit komt door de vele mogelijkheden die de regio te bieden heeft, zoals de Great barrier Reef en de regenwouden. Hierdoor wordt het straatbeeld gedomineerd door de vele boekingsbureau's.

Alhoewel Cairns aan de kust ligt kun je hier niet zwemmen. Tot juni heb je de kans gebeten te worden door kwallen en daarnaast is er nog altijd de kans dat je gegrepen wordt door een krokodil. Hierdoor heeft bijna elke hostel wel een zwembad. Overdag is hier weinig te doen anders dan te liggen zonnen aan de zwembad of aan de boulevard.

s' Avonds is een ander verhaal. Cairns staat bekend vanwege haar nachtleven, voor de backpackers is dit voornamelijk de Woolshed. In de avond kunnen we hier gratis eten. Je krijgt niet veel en het s niet bepaald lekker... maar het is gratis! Na de maaltijd blijven velen hangen tot in de kleine uurtjes dus daar verdienen ze dan hun geld mee.

De reis van Darwin naar Carins (3100 km) hebben we in 5 dagen gedaan. De eerste twee dagen hebben we nog wat Nationale parken bezocht. Alhoewel ik hier al ben geweest blijft het leuk om onder de watervallen te zwemmen.

Wat deze twee dagen opviel was hoe snel de temperatuur daalde. Om naar de oostkust te gaan moesten we eerst een kleine 1000 km naar het zuiden rijden, waarna we pas oostwaarts kunnen. Ik had me in de kou vergist en heb na de eerste twee dagen een verkoudheid opgelopen, waar ik nu nog steeds last van heb.

De derde dag hebben we een kleine 1000 km gereden en zijn we Queensland in gereden. De eindbestemming was Mt Isa. De reden hiervoor was dat dit een plaats was van enige omvang was, waar we hooopten de Champions League finale te kunnen zien.

Eenmaal aangekomen bleek er een of ander conferentie te zijn, waardoor alles volgeboekt was. Daarnaast was er die avond een grote bokswedstrijd, waar men al 2 jaar op heeft gewacht. Vorig jaar was deze bokswedstrijd afgelast omdat een van de boksers een blesure opliep. Dus van de Champions League finale wist niemand iets van. We zijn toen maar verder gereden naar een gratis kampeerplaats.

De vierde dag hebben we weer een kleine 1000 km gereden. Omdat er in dit stuk weinig te zien valt probeerden we zo dicht mogelijk bij onze eindbestemming, Cairns, te komen, zodat we op de laatste dag niet zoveel hoefden te rijden.

De laatste dag hoefden we nog maar een kleine 300 km. We reden door een gebied dat 2 maanden geleden grotendeels is verwoest door Cycloon Larry. Ze hebben in 2 maanden al veel opgeruimd en het een en zijn al bezig met de opbouw van het gebied. Maar zo nu en dan zie je toch nog wat verwoeste gebouwen en plantages die nog aan de cycloon herinderen. Zo zie je toch wat een cycloon aan kan richten en kan ik achteraf toch blij zijn dat Cycloon Monica razend snel in kracht afnam toen het aan land kwam en Darwin heeft gemist.

Het mooie van deze reis was de zonsop- en ondergang. Bij een van de zonsondergangen was ook de horizon aan de andere kant rood. En omdat we in de middle of nowhere waren en rondom de horizon zagen, was het een geweldige zonsondergang.

Na een eerste avond in Cairns stonden we wederom vroeg op. We gingen een dagtrip maken naar Cape Tribulation. Dit een regenwoud zo'n 150 km ten noorden van Cains. De rit erheen was echt mooi. We reden langs de kust, door het regenwoud en in de bergen, wat echt mooie landschappen opleverde!

In Cape tribulation hebben we wandeltochten gedaan door het regenwoud. Daarnaast ook naar wat praktisch verlaten stranden geweest waar we kokosnoten zochten en opbraken.

Terugkomend in Cairns kostte de dagtrip per persoon maar $13,- aan benzine en eten. Wanneer je deze trip boekt, kost het je algauw $110,-!!!

Op de terugweg gingen we naar Mossman Gorge. Dit is een rivier waar we konden zwemmen.

In Cairns zelf heb ik eigenlijk weinig gedaan. Alleen maar zitten luieren en in de avond stappen. Maar omdat ik nogal vermoeid ben de laatste week vanwege mijn verkoudheid heb ik het nog niet tot in de kleine uurtjes doorgetrokken.

Morgen gaan we richting Sydney. We hebben in Cairns de tours al geboekt. De tours die we hebben geboekt zijn. Snorkelen en een intro duik in de Great Barrier Reef, Magnetic Island, 3 daagse zeiltrip naar de Whitsundays (grootste strandeiland ter wereld) en een 3-daagse 4x4 trip Frasier Island.

De snorkel- en duiktour hebben we eergisteren gedaan. Deze tour heb ik met Oliver (links) en Jan (midden) gedaan. Snorkelen was wel leuk, maar ik vond het niet spectaculair. Ik vond snorkelen in de Nigaloo Reef aan de westkust toch beter. Dit was te verklaren omdat de regenseizoen net afgelopen is. De rif heeft dan enkele weken zonlicht nodig om te bloeien en zodoende haar kleuren terug te krijgen. De beste tijd om de Great Barrier Reef te bezoeken is dan ook in juni, juli en augustus. Het was nu een beetje een dooie boel.

De introduik was wel heel leuk. We kregen een korte instructie wat we moesten doen. En voordat we echt gingen duiken, moesten we op 1 m diepte enkele verrichtingen doen, zodat de duikinstructeur zeker wist dat we de basis konden. Aan de achterkant van de boot ligt op 1 m diepte een stalen frame waar we ons aan vast moeten houden. De drie verrichtingen waren:

1. Oren ploppen. Niet iedereen kan dat en dan kan je niet duiken, omdat je oren, nadat je dieper gaat, onder druk komen te staan. Om de druk te vereffenen moet je dan je oren ploppen.

2. Mondstuk uitnemen voor een paar seconden en verolgens weer in je mond stoppen en de water uit de mondstuk blazen.

3. De duikbril weer met lucht voorzien. Dit doe je door de bovenkant van je bril vast te houden. Vervolgens je hoofd naar achteren houden, waardoor de bril horizontaal ligt. En tot slot blaas je door je neus, waardoor al het water in je bril uit je bril gaat.

Na de verrichtingen werden we voor een paar minuten meegesleept door de instructeur, zodat we vertrouwen opdeden in het water. Hierna werden we vrij gelaten en mochten we alles doen, zolang we de instructeur maar volgden. In het begin genoot ik niet echt van de omgeving omdat ik me vooral concentreerde in wat ik moest doen om niet te verdrinken, maar na een paar minuten had ik het door en probeerde dan ook van de omgeving te genieten. We kwamen zelfs een zeeschildpad tegen. Er was ook een fotograaf onder water en die nam de foto van mij met de zeeschildpad. De foto was duur ($10,-) maar zoiets kan je natuurlijk niet laten liggen. Deze introduik snakt naar meer. Misschien dat ik in Thailand mijn Padi ga halen en misschien zelfs mijn gevorderde diploma, waardoor je dan tot 30 m diep mag duiken. E.e.a. afhankelijk van mijn financien en tijd uiteraard.

Dat was het wel een beetje. Omdat we nu in een rap tempo richting Sydney gaan, weet ik niet of ik jullie onderweg nog op de hoogte kan houden van mijn andere tours, anders komt het wel in Sydney. Op 15 juni probeer ik in ieder geval in Sydney te zijn.