Hoang op Koh Tao - Thailand

Dag Allen,

Om te beginnen wens ik iedereen een fijne afsluiting van de Kerst en een gelukkig nieuw jaar toe vanuit het zonnige eiland Koh Tao in Thailand.

Zoals jullie zien ben ik er weer tussenuit geknepen. Ik bevind me nu op Koh Tao in Thailand. Hier ga ik ook Kerst en Oud en nieuw vieren. Koh Tao is het eiland waar ik met mijn reis circa 1,5 maand heb verbleven en al mijn duikdiploma’s heb gehaald.

Ik ben hier nu met Ilias, de divebuddy met wie ik destijds de start, gevorderde en rescue diver cursessen heb gedaan. Het idee om te gaan ontstond zo’n 3 maanden geleden toen ik bij Ilias in Utrecht ging stappen. We wilden nog wel een keer gaan duiken en omdat veel van onze (m.n. mijn) vrienden nog werkzaam zijn op Koh Tao besloten we weer terug te gaan. En omdat ik alleen met de zomer en kerstvakantie langdurig vrij kan nemen, werd het deze kerstvakantie omdat ik aankomende zomer niet weg kan i.v.m. de oplevering van mijn huis.

Omdat dit een last-minute idee was het vinden van een betaalbare ticket niet gemakkelijk. Alle ' betaalbare' rechtstreekse tickets waren al uitverkocht dus we moesten een stop nemen. Uiteindelijk hebben we een tocket geboekt van Korean Air welke via Seoul vloog.

De reis begon met een treinreis naar Schiphol. In Hoorn was het wel koud (-1) maar er lag geen sneeuw. Toen ik meer richting Amsterdam ging veranderde het landschap welke bedekt was met een kleine laagje sneeuw. Ik had er dus helemaal geen spijt van dat ik deze kou achterliet en richting de zon ging!

De vlucht naar Bangkok was verschrikkelijk! Buiten de lange reistijd, kon ik niet slapen en was het eten ook echt slecht, ik ben er helemaal ziek van geworden.

Eenmaal aangekomen wilden we meteen een biertje doen maar wat bleek? Na het weekend waren er verkiezingen en tot dan mocht er geen alcohol geschonken worden in Bangkok ter voorkoming van ongeregeldheden! Gelukkig waren wij niet van plan om in Bangkok te blijven en hadden we de volgende ochtend een avondbusreis geboekt richting Koh Tao.  Ook in de bus kon ik niet slapen en kwam totaal vermoeid aan op Koh Tao.

Zoals jullie zien was de weg naar Koh Tao vermoeiend, maar eenmaal aangekomen was het zeker de moeite waard! Mijn vermoeidheid was in eerste instantie helemaal weg. De zon, het witte strand met de blauwe zee doet wonderen. (hiervan komt binnenkort foto’s)  Ook hadden wij onze aankomst bij onze vrienden niet aangkondigd dus het was ook een verassing voor hun. Na de eerste groet ronde ging bij ons beiden het licht uit en moesten we toch echt even bijslapen. We moesten voor de avond fit zijn, omdat er een kerstfeest was georganiseerd. Het was immers Kerstavond! De feest na de Kerstdiner heb ik aan me voorbij laten gaan, was er te vermoeid voor. We hadden er namelijk 3 dagen over gedaan om van thuis op Koh Tao te komen, waarbij ik 2 nachten (vliegtuig en bus) niet heb kunnen slapen.

De onmoeting met onze vrienden viel een beetje tegen. Hun hele wereld draait om het duiken en een beetje intresse in wat wij gedaan hadden afgelopen jaar hadden velen niet. Het kwam bij mij toch een beetje over van: ”Kijk een hoe goed onze leven hier is” Gelukkig weet ik beter. Alhoewel hun leven idyllisch lijkt, lekker duiken en geen verantwoordelijkheden, moeten ze hard werken voor hun geld. Het blijft werk op commissie basis. De ontmoeting met oude vrienden klinkt zo misschien een beetje dramatisch, maar dat is het niet. Gisternacht hebben we het weer 'ouderwets'  gezellig gehad.

Gisteren hebben we onze eerste twee duiken gedaan. Dit was bij Chumpon Pinnacle en de Nangyuan Dropoff. Omdat ik Divemaster ben vroegen ze of ik en Ilias op onszelf wilden duiken, zodoende konden zij dan zelf ook hun eigen gang gaan. Na een beetje nadenken leek het mij wel wat en zo hebben ik en Ilias beide duiken op onszelf gedaan. De eerste duik Chumpon zat vol met haaien, maar wij hebben die niet gezien. Ik wist precies waar ik moest wezen om ze te zien, maar hadden net de hoek van de rots om moeten gaan en net iets dieper moeten gaan en dan zwommen ze in grote getalen. Al met al zijn we toch tot 28,5 m diep gegaan.

De tweede duik was de zicht heel slecht. We moesten nadat we gedropt waren naar de kust zwemmen en daar bevond zich enkele grotten die leuk waren omdoorheen te zwemmen. Vanwege de zicht en omdat ik hier nog nooit in een grot ben gegaan konden we deze niet vinden. We zijn maar doorgegaan richting de baai waar we werden opgepikt. Eenmaal in de baai aangekomen hadden wij nog veel lucht in onze tanks over. Alhoewel het waarschijnlijk tegen de regels is besloot ik Ilias een opfriscurses te geven. Normaliter moet dit volgens mij onder begeleiding van een instructeur gebeuren. Voor mij was dit ook wel handig omdat ik deze handelingen zelf ook al ruim een jaar niet meer had uitgevoerd. We zijn op een stuk van ca 3-5 meter diep gegaan en hebben de basistechnieken uitgevoerd.

Vandaag hebben we een rustdag ingelast. Liggen bijbruinen en niets doen op het strand is onze motto voor vandaag. Dit was ook wel nodig want gisternacht was het vrij laat geworden! Morgen gaan we in de middag weer 2 duiken doen op plekken waar ik nog nooit heb gedoken. Daarom worden we dit keer begeleid door een Divemaster. Ik had liever zelf weer met zijn tween gegaan, want zo leer je echt duiken. Maar Ilias had liever dat iemand ons begeleid naar de beste plekken, zodat we niet net als de eerste twee duiken alles misten... hehehe

Dit was het dan voor nu. Volgende keer komen ook de foto’s! Dan kunnen jullie ook zien hoe het weer op Koh Tao is :)