Hoang weer thuis

Nou zoals de titel al zegt, ben ik weer thuis. Ben dat eigenlijk al een week, maar luiheidshalve had ik nog geen verhaal geschreven over de laatste week. En aangezien ik het zonde vond dat ik het vorig jaar niet heb gedaan doe ik het nu wel.

Na Umea zijn we eigenlijk wat versneld naar huis gereden. Joyce kreeg te horen dat haar inschrijving voor haa rnieuwe school niet geheel goed was verlopen en dat ze dit voor 15 augustus opgelost moest hebben. We moesten onze reis dus inkorten met 3 dagen. Op 3,5 week is dit uiteraard geen probleem, echter betekende het dat we minder tijd hadden om bij de anderen op bezoek te gaan.

Na Umea zijn we dus in een keer gereden naar Stokholm. We hadden hier in totaal 8 uur over gedaan. We konden hier bij Karin verblijven, maar de vrijdag dat wij aankwamen waren ze niet thuis en hebben we op een camping overnacht. De dag erna hebben we Karin ontmoet en het was weer leuk om haar te zien.Het was leuk om wat herinderingen van Koh Tao op te halen. En ze heeft mij ook foto's van vorig jaar op Koh Tao gegeven. En daar ben ik zo blij mee, omdat mijn camera destijds kapot was en ik geen foto's heb.

Zij was in het voorjaar naar Koh Tao geweest om haar Dive Master Training (DMT) af te maken en ze kon me vertellen dat er veel is veranderd. Om te beginnen is het eiland veel viezer geworden. De riolering stroomt nu veelvloedig rechtstreeks de oceaan in. En daarnaast zijn er wat organisatorische veranderingen doorgezet. De belangrijkste is dat oud DMT's  van onze duikschool tegenwoordig niet meer gratis mogen duiken wanneer ze terugkomen. Das wel een teleurstelling zeg. Gratis duiken op Koh Tao kon ik altijd als back-up plan gebruiken voor een zomervakantie.. en nu is dat een stuk minder aantrekkelijk.

Maar goed.... We zijn dus met Karin Stokholm in gegaan en wat is dit een mooie stad zeg! Het heeft een oude centrum op een klein eilandje met hele smalle en sfeervolle straten. Aan weerszijde van de oude centrum liggen de winkelstraten. De ene kant met alle dure winkels en de ander voor de normale mens. Beide centra waren gewoon geweldig! Het hielp ook wel dat Karin er was, want ze wist zoveel te vertellen over Stokholm zodat we als het ware een prive-gids hadden.
Van de steden is Stokholm de favoriet van Joyce, persoonlijk vind ik Goteborg mooier. Goteborg kwam wat relaxter over dan Stokholm.

Na Stokholm waren we doorgereden naar Malmo in 6 uur. We zouden hier Sandra en Frida ontmoeten, maar helaas is dit niet gelukt omdat we zondag pas om 23:00 aankwamen en de dag erna was de eerste dag van school en wij moesten dinsdag alweer in NL zijn waardoor we ze niet konden ontmoeten. Ik vind het erg jammer, maar ik zal zeker nog een keer Zweden aandoen en zal dan echt proberen wat met ze af te spreken.

Omdat we om 23:00 pas in Malmo aankwamen ontstond er nog ene probleem. We konden nergens meer inchecken, we besloten hierop maar een keer in de auto te slapen. Diegene die mij wat beter kennen, weten dat ik een slechte slaper ben, dus het werd een zeer korte nacht voor mij.

Maar goed... 's ochtends vroeg opgestaan en de uitzicht was gewoon geweldig met de Ostesund brug naar Denemarken! Ik kon me nog herinderen dat we in Kopenhagen Malmo konden zien. Helaas konden we dit keer Kopenhagen niet zien. We hadden Malmo ook even bekeken, maar Malmo vond ik niet bijzonder, het voelde aan als een NEderlandse stad.

Na Malmo dus weer naar Jan in Zuid Denemarken. Helaas kon hij deze keer geen vrij krijgen, maar we konden wel bij hem slapen. Omdat het dit keer maar een korte rit was (4 uur) besloten we ergens onderweg te stoppen in een klein dorp in Denemarken. Dit werd dus Kloge dat even onder Kopenhagen ligt. Hier hebben we wat rondgekeken en Joyce heeft in een tweedehands winkel een heel mooie munt gekocht!

We waren om 16:00 bij Jan aangekomen. Hij moest zelf to 18:00 werken, maar het grappige is dat zij daar hun huis niet op slot doen. Ik was nogal moe van een nacht niet slapen en ben gewoon op de bank gaan slapen. Had hem wel een sms gestuurd dat we al in zijn huis warem. En toen hij thuis kwam konden we het uiteraard niet laten om een Barbeque te houden. Omdat Jan de volgende ochtend weer vroeg moest werken hadden we een rustige avond en hebben we een film gekeken.

De volgende ochtend zijn we om 8:00 richting huis gegaan. Gelukkig hadden we total geen last van een files! We kwamen er wel een tegen maar die was de andere kant op. Ik had wel medeleiden met die lui, ik reed ongevver 140 km/h en pas na 15-20 minuten was ik voorbij de file! We kwamen dus om 13:00 aan in Zoetermeer en er bleek niemand thuis te zijn. Gelukkig kwam de buurjongen en we hadden daar nog wat gedronken waarna ik naar huis ging om voor de files thuis te zijn.... En toen zat de reis er dus echt op!

Dat was het dan voor deze jaar. Volgend jaar weet ik niet of ik op vakantie ga. Heb net een huis gekocht en de palen worden nu de grond in geslagen. Waarschijnlijk zal ik de vakantie dan gebruiken om aan mijn huis te klussen. En hopelijk komen de Lisa, Josefin en Johan van Umea en komt Jan naar Nederland. De rest van de vrije dagen zal ik als gids fungeren voor hen in Nederland. Dus mochten jullie nog interessante Ndederlandse dingen weten om het hun te laten zien, houd ik me erg aanbevolen :)