Roadtrip Sydney - Melbourne

Hallo lui,

Totaal onverwachts ben ik nu in Melbourne! Een groep van de hostel waar ik zat in Sydney besloot een 11-daagse roadtrip te doen van Sydney naar Melbourne. Ik werd gevraagd of ik mee wilde gaan, maar omdat ik echt op zoek was naar een baan besloot ik in eerste instandie om niet mee te gaan. Maar op de dag dat ze gingen kwamen onverwachts twee plekken vrij en besloot ik last minute toch om mee te gaan. We hebben met de auto van Katja (Duitse) en een huurauto gereisd.

Omdat we nogal veel hebben uitgespookt heb ik veel tijd nodig om alles in een verhaal te zetten, vandaar dat ik het per dag zet. Foto's van de eerste paar dagen heb ik nog niet. Mijn camera was toen leeg. Maar wanneer ik ze van de anderen krijg zal ik ze er meteen bij zetten.

DAG 1: Blue Mountains

Deze dag verliep een beetje vreemd. We waren de nacht ervoor met een groep goed wezen stappen omdat het voor de meesten hun laatste avond in Sydney was. Toen ik wakker werd kreeg in te horen dat een van de meiden, Caroline (Belg), die avond aangereden is door een auto. Ze bleek in haar beschonken toestand de verkeerde kant op te hebben gekeken en de straat over te zijn gerend waardoor de auto haar niet meer ontwijken. Omdat we haar, en haar vriend Nick (Engelsman) die toen al in het ziekenhuis was, niet konden bereiken waren we wel bezorgd en omdat Caroline en Nick mee zouden gaan op de roadtrip was het onduidelijk wanneer ze zouden vertrekken. Ze wilden namelijk om 11:00 verzamelen en dan gestaag te vertrekken.

Gelukkig bleek het relatief gezien mee te vallen. Ze had een gebroken sleutelbeen en nog een breuk ergens in de heupstreek, maar een roadtrip zat er niet meer in. Vandaar dat er twee plekken vrij waren. Toen besloot ik ook maar mee te gaan op de roadtrip omdat ik Sydney eigenlijk ook wel beu was na een maand.

Eenmaal in de Blue Mountains aangekomen (rond 22:00) konden we nergens meer inchecken omdat de recepties van de hostels en kampings maar tot 21:00 open waren.  We moesten maar wild camperen, maar dit was nogal klote omdat het nogal regende. Na wat rondrijden vonden we een grote partytent van 8 x 25 m bij een katholieke coferentie centrum. Omdat er nog licht in het gebouw brandde besloten we eerst een bezoek te brengen bij Alison (die al in de Blue Mountains was) en later terug te komen en te hopen dat het gebouw en terrein verlaten zou zijn. We kwamen rond een uur of 00:00 terug en de conferentiecentrum was verlaten en we gingen in de tent slapen.

DAG 2: Canbarra

Op de 2e dag gingen we naar Canbarra omdat Katja uitgenodigd was om naar een echte australische feest te gaan en ons mee mocht nemen. Eenmaal aangekomen op het feest waren we in eerste instantie verheugd omdat het een studentenfeest was en die zijn per defenitie gezellig. Na een paar minuten bleek juist het tegendeel.... ze zagen gewoon dat we backpackers waren en we werden totaal genegeerd door iedereen.... We konden in eerste instantie bij de zus van de vriendin van Katja camperen, maar op dat besluit is ze terug gekomen.. het wordt dus weer wildcamperen. Na wat rondrijden gingen we camperen in de grootste park in Canbarra de Commenwealth park. Dat was best bijzonder omdat ze nogal streng zijn op het gebied van wildcamperen en omdat er een grote carshow was die dag krioelde het van de politie en gelukkig werden we niet gesnapt.

DAG 3: National Park

Op deze dag hebben we een rondje Canbarra gedaan en zijn  naar het parlement house en diverse musea gegaan. Canbarra als stad vind ik verschrikkelijk. Het lijkt op een park met daarin gebouwen. De gebouwen staan zo ver van elkaar dat je steeds maar meot lopen.

Na de musea gingen verlieten we canbarra op weg naar de snowy mountains. Maar omdat deze te ver lagen moesten we ergens onderweg camperen. In een nationaal park vonden we een goede gratis campeerplek waar we tot in de kleine uurtjes hebben zitten borrelen bij een kampvuur. Tijdens het borrelen hoorden we geritsel om ons heen. Dit bleken kangaroes te zijn die eten aan het zoeken waren op enkele meters van ons!

DAG 4+5: Snowy Mountains

Eenmaal wakker geworden (Lees: we werden uit onze tent gebrand op een te vroege tijdsstip) vervolgende we onze trip richting de Snowy Mountains. Onderweg kwamen we een mooie kreekje tegen en daar hebben we ons in gewassen. Dit was geweldig omdat we ons al twee dagen niet hebben gewassen en met het warme weer voelde we ons een beetje vies. Bryan (Candees) had natuurvriendelijk shampoo bij zich dus konden we ons goed wassen.

De gratis kampeerplek in de Snowy Mountains was geweldig. Er liep een kreek langs de kampeerplek met super helder water. Het was heelijk om hier in te baden!

Op de tweede dag in de Snowy Mountains gingen we naar Mount Kouzic.... (weet niet meer hoe het precies heette) Ik, Ian (Canadees), Alwin, Antonia (Engelse) en Alison gingen een wandelttoch doen naar de top. Dit is het hoogste punt van het binnenland van Australie.

DAG 6: Barmegui

Na het binnenland te hebben verkend gingen we nu langs de kust richting Melbourne. We kwamen aan in Barmegui en de lui hier waren hartsikke vriendelijk. De locals wezen ons een goede plek aan om wild te camperen aan de kust. De zee hier was wild! We hadden ook twee surfborden mee dus velen probeerden te surfen. Omdat het nogal kleine borden waren lukte het niemand afgezien van Peter (Nederlander) omdat hij zelf surfinstructeur is.

DAG 7: Eden

Omdat we het naar ons zin hadden in Barmequi bleven we daar de middag en vermaakte ons in zee. Aan de eind van de middag gingen we richting Eden.

Onderweg naar Eden gingen we langs een klein dorpje met een houthakkersfestival. Toen we aankwamen bij het festival heb ik met de huuurauto de stoep geraakt wat een lelijke kras achterliet op de achterdeus en bumper :S. Ik volgde gewoon de andere auto op korte afstand en kon niet zien dat er een tegel uitstak. :S

Katja en Alison deden mee met de amateurswedstrijd voor vrouwen. Alison werd 5e en KAtja laatste... hehehe.

Eenmaal in Eden probeerden we hier te camperen, maar konden geen geschikte plek vinden we reden het dorpje maar uit en gingen in een baai verderop camperen.

DAG 8: ?

Vanuit Eden gingen we wederom naar een plek lang de strand. Waar, ben ik vergeten. Onderweg stopten we in Tilba. Dit is een knusse toeristische dorpje dat bekend is vanwege haar kaasfabriek die geweldige kaas maakt!

DAG 9+10: Het meest zuidelijkste punt van Australie

Dit waren rustige dagen. We deden praktisch niets en lagen gewoon aan het strand. Op de eena laatste dag probeerden we een strategie te bedenken hoe we de auto konden inleveren zonder dat we voor de schade hoefden te betalen. De besloten om de schade te rapporteren bij de politie en te vertellen dat we op het strand lagen en toen we terugkwamen de kras erin zat.

Het idee was dat waneer de schade veroorzaakt is door iemand anders we het misschien niet hoefden te betalen. Bij rapporteren kon de agent niet achterhalen hoe de kras erop kon komen en maakte geen rapport. Hij zei dat een meogelijkheid was dat we tegen een grote kei hebben gereden en omdat het een zware auto is dat we er niets van hebben gevoeld. Dit was dus niet wat we wilden horen. Dus besloten we naar een locale garage te gaan om te vragen wat het ongeveer zou kosten, zodat we niet genaaid zouden worden door e autoverhuurbedrijf. Daar aangekomen zei die kerel "ik verf die delen voor jullie voor $80,-" (ca 50 euro) Dat waren de beste woorden die ik hoorde die dag. We reden met de autot terug naar de camping, haalde de auto leeg en brachten hem weer terug naar de garage.

DAG 11: Melbourne

Ian en Peter gingen de auto vroeg in de morgen ophalen. Toen ze rond een uur of 11:00 terugkwamen gingen we richting Melbourne. We wilden onderweg ook nog ergens stoppen om Pingiuns te kijken, maar omdat we nog een lange rit hadden en daardoor kort in de tijd zaten reden we in een stuk door met alleen een stop om te lunchen.

Mijn eerste indruk van Melbourne was dat ik het een mooie strad vind. In tegenstelling tot Sydney staan  de straten wol met bomen, waardoor het een leuke sfeer heeft. Echter de levendigheid van Melbourne is waardeloos!!! De winkels sloten gewoon om 6 uur en er was geen kip meer op straat....