Wow!

Dag allen,

De titel zegt het al... Wat zijn Noorwegen en Zweden mooi zeg! Het mooie natuur, met al de bossen, bergmeren, fjorden, bergbeken, bergdorpjes, etc... echt schitterend!

We wilden eerst naar Bergen, maar vanwege de korte tijd besloten we dit over te slaan en alleen de mooiste dingen te bekijken. Op advies van Lisa (die een half jaar in Noorwegen heeft gewerkt) werd dit dus de Geirangerfjord en Trollveggen. De weg naar Geirangerfjord was al geweldig. We reden voor door de bergen en ons hoogstepunt was ca 1800m, hier stond er zelfs nog sneeuw. Het laagst gemeten temperatuur was 6 graden daar het 22 graden was in Oslo.

De Geirangerfjord is een schitterende fjord dat in de Unesco werelderfgoedlijst(?) staat en is gewoon geweldig. Er was een camping dat aan de fjord lag en daar hebben we onze tent ook opgeslagen.

De dag erna reden we via Trollveggen naar Trondheim. Trollveggen is een uitdaging onder de bergbeklimmers omdat het een stijle wand is. Het zou ook een mooie landschapopleveren. Het was mooi maar ik had er meer van verwacht, de weg naar Geiranger vind ik toch het mooist.

Toen waren we dus in Trondheim... Trondheim was eigenlijk niet zo bijzonder en we wilden eigenlijk meteen weer doorreizen, zij het niet dat we voor twee nachten hadden geboekt en de pas na het weekend bij Josefin in Umeå terecht konden.

Van Trondheim naar Umeå was weer een mooie rit, alhoewel we veel dingen al eerder hadden gezien waren er toch leuke stukken bij. Zo vonden we langs een bergbeek wilde frambozen. Ze waren echt lekker en Joyce kon zich niet inhouden en heeft haar buikje volgegeten daar :).

Ergens halverwege in Strömsund kwamen we ook een heel mooi meer tegen en omdat we zo weg waren van de omgeveing besloten we daar langs de meer een nacht te blijven. Het was mooi weer, de zon scheen en Joyce beslootte gaan zwemmen. Ze had zich omgekleed, maar nadat ze een teenje in het water heeft gezet vondt ze het toch te koud en bleef ze aan wal... hehehe

Nu zijn we dus in Umeå waar Lisa en Josefin wonen en we verblijven in het appartement van Josefin en haar vriend Johan. Sinds we hier zijn hebben weons nog niet verveeld. De eerste en tweede dag zijn we naar het strand gegaan en op dinsdag zijn we ook uit geweest. Zoals bij velen bekend is gaat de de mensen hier eerst voordrinken voordat ze naar de kroeg of disco gaan omdat het alcohol hier stervens duur is. We hebben eerst gebarbequed waarna wat vrienden langskwamen voor de voorzit met drankspelletjes. Het werd dan ook een gezellige avond!

Gisteren zijn we naar een berg gegaan voor een wandeling. We hebben ook blauwe bessen geplukt waarmee Josefin vandaag een taart gaat maken :). De blauwe bessen groeien hier echt overal in de bossen en wanneer we door een bebosde omgeving lopen raken we ook altijd Joyce kwijt. Paar principe is een stap zetten, wat bessen eten, vercolgens weer een stap en weer wat bessen... Joyce vermaakt zich hier dus ook wel met de bessen.

Morgen gaan we richting Stokholm. Het was hartstikke leuk om Lisa en Josefin weer te zien en ze denken erover om volgend jaar naar Nederland te komen voor hun vakantie. Dat zou geweldig zijn! Vanavond gaan we in ieder geval met een groep op een boot in de haven uit eten waarna er een live band op de boot optreed en het schijnt er altijd goed muziek te zijn, dus ik ben benieuwd!